Nu er det jo ikke tilladt at bruge Lunde Bygade til almindelig gennemkørsel, men hvis du kommer kørende ad Lunde Bygade, så vil du sikkert ikke opdage det. Men inde bag vinduerne i et af de røde huse på vejen ligger en succesfuld iværksætterhistorie, nemlig Den Frie Digitale Skole.
I anledning af Iværksætterugen i sidste uge har vi besøgt skolen, der blev kåret som Årets Iværksætter i 2022. Skolen tilbyder online undervisning til børn med særlige behov og blev etableret i september 2019 af Anni Pilgaard Christiansen.
Anni på 54 år har en baggrund præget af selvstændige i familien og erfaring via undervisning inden for innovation og iværksætteri hos SDE. Hun ventede på den rette idé, som opstod i 2019, hvilket førte til grundlæggelsen af Den Frie Digitale Skole.
At drive egen virksomhed har været udfordrende for Anni. Hun har stået over for bekymringer som økonomi, nye regler og elevernes læringsudbytte – og hvad der er det næste strategiske skridt.
”På trods af udfordringerne er jeg glad for at være selvstændig, fordi jeg kan se eleverne udvikle sig. Og jeg værdsætter den fleksibilitet, som selvstændigheden medfører.”
Skolen har udviklet sig til en økonomisk bæredygtig forretning med 42 ansatte, svarende til 11 årsværk. Tidligere kom 2/3 af omsætningen fra kommunale samarbejder; i dag udgør dette 20%, mens resten stammer fra private betalende forældre. Anni har valgt ikke at investere i betalt markedsføring, da hun ikke ønsker at skabe et kunstigt behov. I stedet kommer nye elever gennem mund-til-mund-anbefalinger. Den Frie Digitale Skole har opnået en Trustpilot-score på 4,8, hvilket vidner om meget høj tilfredshed blandt elever og forældre.
“Jeg har været heldig; eleverne og deres forældre er simpelthen så søde – men ellers er det megafedt at få anerkendelse for det, vi laver”, lyder det fra en begejstret Anni Pilgaard.
For at fokusere på undervisningen har Anni ansat en viceskoleleder til at varetage personalemæssige opgaver. Alle ansættelser foregår digitalt, og lærerne har aldrig været samlet fysisk. Hvis de første fire måneder forløber godt, forbliver lærerne typisk i stillingen og er glade for arbejdet.
Anni erkender, at der mangler forskning om digitale skolers fordele og ulemper. Hun mener, at eleverne skal vælge den undervisningsform, der passer dem bedst. Selvom der ikke er et fysisk fællesskab, er unge i dag vant til digitale fællesskaber. Annis egne fire børn har alle gået i fysiske skoler, men hun understreger vigtigheden af at finde den rette balance for hver elev.
Som iværksætter føler Anni sig godt støttet, blandt andet gennem NEET og erhvervskonsulent Jørgen Bårris, samt Nordfyns Kommune, hvor hun har gode faglige dialoger, blandt andre med direktør for børn og unge Karsten Poulsen.
Trods masser af bekymringer og overvejelser, så var det en glad iværksætter vi mødte i Lunde. Den Frie Digitale Skole fortsætter med at tilbyde fleksibel og tilpasset undervisning til børn med særlige behov, hvilket gør en positiv forskel i mange familiers liv – skønt!
Seneste kommentarer