Det flotte traditionsrige hotel centralt i Bogense er på vej mod nye tider. NEET’s udsendte har været på besøg og fået en snak med leder af hotellet Jesper Andreasen.
Man må konstatere at et besøg på Bogense Hotel er som at træde ind i en tidslomme:
”Hotellets historie går helt tilbage til år 1822, og hotellet har haft den samme ejer de sidste 51 år. Meget af hotellets indre er af ældre dato og har en del patina, som de fleste gæster sætter stor pris på, ligesom de kan lide at hotellet emmer af historie og at det er så hyggeligt.”
På førstesalen ligger de gamle værelser med bad og toilet på gangen, så det er næsten som at se et afsnit af ’’Badehotellet’’, når man befinder sig der.
Den anden fløj er med moderne dobbeltværelser med både bad og toilet.
Gæster fra hele Danmark
Jesper fortæller at hotellet henvender sig til et meget bredt udvalg af gæster. Der er gæster der kommer for at spise a la carte, der er mange frokostgæster, og så er der mange der overnatter i forbindelse med deres besøg. Rigtig mange booker gennem deal.dk og har så en eller flere overnatninger.
Der er også mange håndværkere der benytter hotellet, og så er der naturligvis alle de større arrangementer med spisende gæster.
”Hotellets gæster kommer fra hele Danmark, og så sent som i dag fik jeg en bestilling fra en familie fra Roskilde, der vil holde deres guldbryllup på hotellet. De har simpelthen lejet hele hotellet, og de bliver 72, så det er en dejlig stor bestilling.”
Der kommer også gæster fra udlandet. Ud over udenlandske håndværkere kommer der gæster fra både Tyskland og Holland. Det er dog indtil videre ikke i de helt store mængder.
Hvordan er det gået i 2023?
”I 2023 har vi lavet omsætningsrekord. Og det er der jo ingen grund til at være utilfreds med. Det er dog lidt sværere at lave en god bundlinje, især efter corona-pandemien, da prissætningen på hotellets ydelser ikke har kunnet følge med den eksterne prisudvikling.”
Da der sælges meget via deal.dk, og de aftaler først bliver effektueret på et meget senere tidspunkt, bliver det svært, for priserne kan i mellemtiden være steget meget rundt omkring. Måske helt op til 30%, så den avance der var kalkuleret med, ikke kommer hjem.
Sommeren er højsæson for Bogense Hotel, og her er det gået rigtig godt. Og lægger man Rosenfestivalen oveni, ja så må hotelmanden klappe i sine hænder:
”Vi har aldrig haft så mange gæster som den første weekend i august, hvor der var Rosenfestival i byen. Så der er ingen grund til klage overhovedet. På trods af den regnfulde juli måned har der været rigtig mange gæster. Men havde det været fint vejr i juli, så havde der været endnu flere, blandt andet på udeserveringen.”
Fremtiden for hotellet
Jesper fortæller at der er planer om fornyelse på hotellet. Blandt andet er der et stort ønske om at få installeret et nyt køkken. Der er også planer om at rive nogle gamle bygninger ned bag hotellet for at indrette en stor gårdhave til udeservering. Det vil kunne øge omsætningen betragteligt og dermed bidrage til en noget bedre bundlinje.
Disse ideer skal også være grobund for at tiltrække investorer, så hotellet på et tidspunkt bliver afhændet.
”Min rolle er klart at drive og udvikle hotellet, for så at fortsætte driften under de nye ejere. Jeg brænder for hotellet og vil gerne stille op på at drive det ti til femten år endnu. De nuværende ejere er oppe i årene, og jeg er ansat til at drive hotellet, til det er afhændet. Men så er jeg meget klar til at fortsætte under de nye ejere.”
Så er der en køber derude et sted, så får de en meget dedikeret mand, der er helt hjemme i hoteldrift.
Jesper er uddannet tjener og har været restaurationsbranchen i 30 år og har også været selvstændig inden for vinbranchen i mange år, så han ved hvad det vil sige at drive en forretning, og hvad det vil sige at have en arbejdsuge på 75 timer eller mere. Så for ham er det dette en livsstil.
”I det kommende år vil der også forretningsmæssigt ske nogle ændringer. Markedsføringen vil nok blive mere direkte til kunderne, altså uden om andre platforme, men mere på egne kanaler. Det vil hjælpe på indtjeningen, da der så kommer flere kroner direkte i hotellets kasse. Vi får også digital værelsesbooking, som både skal forenkle bookingen, men også give adgang til flere kundegrupper, som handler digitalt.”
Jesper er en glad og fortrøstningsfuld mand, der ser frem til et rigtig godt 2024 med fuld fart på, og et stort ønske om at en eller to investorer kommer på banen.
Han er helt sikker på, at kommer de rigtige med på holdet, bliver det alle tiders forretning, der går en gylden fremtid i møde.
Seneste kommentarer