Mandag og tirsdag i denne uge var Googles uddannelsesbus på plads i Søndersø. Der var lagt op til en masse vedkommende workshops for borgere, men i alt fald også for det nordfynske erhvervsliv.

De mange workshops spændte vidt og samlede over 300 mennesker over de to dage. Ganske imponerende.

google søndersø

Uddannelsesbussen er midt på sin rute rundt i hele Danmark, og man må nok sige, at det er ganske godt gået af Søndersø at få bussen på besøg. De øvrige 11 byer, bussen besøger, har en helt anden størrelse end Søndersø. Det er byer som København, Aabenraa, Viborg og Horsens samt flere i samme størrelse.

I alt har Google undervist over 70.000 indtil nu på turen, og de er kun halvvejs på den planlagte tur.

Under hele turen har Google samarbejdet med en fast stamme af partnere. Det er Danske Bank, PwC, Innovationsfonden, Erhvervshuset Fyn og Vækstfonden.

google søndersø

Det hele startede med en rundbordssamtale i Danske Banks lokaler i Søndersø. Her skulle snakkes digitalisering set i forskellige menneskers optik. Der var rigtig gode indlæg fra de samlede politikere, erhvervsfolk, embedsmænd og Google-folk.

Alle var dog enige om, at der er så meget fart på digitaliseringen, at man virkelig skal være om sig, hvis man ikke skal hægtes af. Ligeledes er man bevidst omkring de kompetencer, fremtiden kræver i virksomhederne indenfor de digitale områder.

Mette fra Hasmark Strand Camping og Bogense Strand Camping nævnte blandt andet, at de ikke var på messer, men var superoptimeret digitalt.

Kommunaldirektør Morten V. nævnte, at det kommunale system jo ligger inde med en enorm mængde data, som i sin tur kunne komme erhvervslivet til gode.

Pernille Weiss fra Europa-Parlamentet kom ind på den stigende globalisering, som gør at alle skal være med på digitaliseringsbølgen. Ligeledes slog hun et slag for, at det skal være nemt at betjene disse platforme.

google søndersø

Så var det tid til workshops. Den første hed Klar til vækst og var et indlæg fra Danske Bank omkring opbakning til vækstvirksomheder og gode råd til start-ups.

I næste workshop fortalte Lenna fra Erhvervshus Fyn om det vigtige i at have en strategiplan for sin vækst, og hun gennemgik væksthjulet og Kanvas Modellen.

google søndersø

Per fra PwC kom med gode råd omkring vækst i virksomhederne. Her handlede det om at have styr på økonomien. Bogføringen skal være professionel, og her det også vigtigt at være digital og bruge det helt rigtige økonomisystem.

Bogfører man rigtigt og har i det hele taget styr på økonomien, så er der ro på, også i forhold til banken.

Mads fra Innovationsfonden fortalte om Innobooster, hvor der kan søges midler til projekter med nyhedsværdi, forretningspotentiale, gennemførbarhed og som har positive økonomiske effekter.

Så var det Klaus fra Vækstfondens tur til at fortælle om, hvordan de kan støtte op om vækst, med risikovillig kapital. Det er lån der kan formidles til både start-ups og etablerede virksomheder.

google søndersø

Så var tiden kommet til netværksmødet. Her var samlet mange politikere, embedsmænd, erhvervsfolk og alle partnerne.

Per Olesen, direktør i Nordfyns Erhverv og Turisme bød velkommen, og glædede sig over Googles valg af placering for deres uddannelsesbus.

Jan Reifling områdedirektør i Danske Bank fortalte om deres glæde ved at være partner i dette selskab, og om deres øgede fokus på erhvervslivet.

Thomas Traberg-Larsen, ejer af Compusoft, der er en virksomhed der udvikler både software og hardware indenfor turistbranchen. Blandt andet digitalisering af lystbådehavne.

PwC havde Bo Damgaard Hansen på podiet. Han fortalte at halvdelen af deres kundeportefølje faktisk er små og mellemstore virksomheder.

Kunderne køber gerne hele pakker, og arbejder intents med digitalisering, fortæller Bo.

Fra Vækstfonden kom Torben Mejdahl og fortalte om deres bidrag digitalisering og innovation. Det er lånehjælp, risikovillig kapital og medfinansiering.

Lars Bergholdt fra Erhvervshus Fyn berettede om, hvad de kunne tilbyde erhvervslivet. Det er overordnet erhvervsudvikling, sparring, early warning og udvikling, vækst og klynger.

Mads Stubgaard Schmidt fra Innofonden kom nu på scenen og fortalte om Innobooster og de 300 mio. kroner, der er til uddeling i 2019. Her er mulighed for at opnå 33% i tilskud til et innovativt projekt.

google søndersø

Anden dag med workshops startede med, at Sonny Leach fra WebPuls fortalte hvordan man kan skabe værdi med E-mail marketing. Hvad man skulle gøre rigtigt, og hvilke faldgruber man skal undgå.

Han fortsatte med at fortælle om at have en omnichannel-strategi. Altså en strategi, hvor man tænker alle de elementer ind, der overhovedet kan ramme kunden.

De næste workshops var om salgssucces på nye markeder, søgemaskine markedsføring for øvede og SEO-optimering for øvede. Her var det også Sonny, der var på banen.

Den sidste workshop handlede om Google My Business. Et værktøj med uendelig mange muligheder for øget salg også i sin fysiske butik.

 

Det var slutningen på et par fantastiske dage, hvor rigtig mange mennesker lærte en masse og gik hjem med rigtig meget i værktøjskassen.