Mette Skøtt har startet sin egen virksomhed: Hun er blevet malermester. Et stort spring!
”Det at blive selvstændig er jo ikke bare at tage ud og male, der hænger rigtig mange administrative pligter på ved siden af det praktiske. Derfor var det noget, jeg havde tænkt længe over,” siger Mette.
Det var faktisk Mettes tre børn – udover lysten til det – der gjorde, at hun begyndte som selvstændig. Hun kunne simpelthen ikke få hverdagen til at hænge sammen rent praktisk. Som ansat maler skulle hun møde kl. 7 på arbejdspladsen, og det er svært, når man har tre poder, der skal afleveres om morgenen. Så Mette valgte at blive selvstændig og har dermed fået en indbygget fleksibilitet til selv at tilrettelægge arbejdstiden. Selvfølgelig med respekt for kundernes ønsker.
Meget af det administrative arbejde bliver lavet om aftenen, når børnene er lagt i seng. Men på sigt vil hun gerne købe sig til at få udført det meste af det administrative, og så selv koncentrere sig om det faglige arbejde.
To dages sommerferie
Mette startede virksomheden 1. juli i år, og hun er rigtig glad for, at hun sprang ud som selvstændig. Hun har nok at lave og nyder at have den direkte dialog med kunderne.
Men hvordan får man så fat i kunderne, når man skal starte en ny virksomhed op? Hun bruger de sociale medier rigtig meget, og det giver en del kunder. Hun har også delt mange flyers ud med familie og venners hjælp.
”Men det er mund til mund-metoden, der giver de fleste kunder. Og det er gået stærkt. Jeg har ikke holdt andet end to dages sommerferie, så der har virkelig været knald på. Jeg går op i at udføre kvalitetsarbejde, og jeg afleverer det til tiden. Det giver kunder.”
Det er jo egentlig fantastisk, at man kan starte en ny virksomhed op og så have kunder fra dag 1.
På sigt kan Mette godt tænke sig at åbne en butik, der sælger maling og malergrej. ”Mange af kunderne spørger til, om jeg har en butik, hvor de kan købe disse ting. Så der er et behov for en butik.”
Økonomisk går det også godt, fortæller Mette. Hun får de rigtige rabatter når hun handler, og når der så er mange kunder, så giver det jo et godt provenu.
Mettes kunder er modne mennesker, der ønsker en rigtig god service.
”Der skal være ryddet op og vasket af, når jeg forlader arbejdsstedet. Det er noget, kunderne sætter meget højt. Derfor er mine priser måske ikke blandt de laveste, men kunderne betaler gerne for den ekstra service.”
På sigt kan Mette godt tænke sig at ansætte en lærling eller måske en svend, men hun vil lige se tiden an.
Dejligt med endnu en ’’start up’’, der er kommet godt fra start her på Nordfyn.
Seneste kommentarer