Der er mange gode investeringer, men det her er noget, der nok godt kan betale sig for håndværkere eller andre, der kører rundt i firmabiler: Virksomheden AutoLock i Morud tilbyder at sikre varebiler mod indbrud.

Nicholas Thompson ejer AutoLock:

Omkostningerne for både virksomheder og forsikringsselskaber er meget store ved indbrud og tyveri, og når varebilerne samtidig skal være lettere og dermed bygget af tyndere plader, så giver det mening at få bilerne tyverisikret.  Der har været en stor stigning i antallet af indbrud i varebiler, og mange gange opdager håndværkerne først at der mangler noget, når de står ude ved kunden. Tyvene efterlader sig nemlig kun et lille bitte hul i en plade for at tilgå og oplåse bilen. Mange kører rundt med store værdier i form af værktøj og materialer. Derfor er der meget bestillingsarbejde blandt tyve og hælere, så bilerne er virkelig tyveriudsatte.”

AutoLocks koncept er at tyverisikre varebiler ude i marken, så håndværkerne ikke skal undvære deres biler imens installationen står på.  Det foregår på den måde, at håndværksvirksomheden ringer til AutoLock og beder om at få tyverisikret deres biler. Teknikeren fra AutoLock kører ud og monterer låsene eller armeringsplader, alt imens håndværkerne fortsætter deres arbejde på pladsen. Ud over låse og armeringsplader, kan det også være alarmer eller skjolde der bliver monteret. Det gør det næsten umuligt eller i alt fald meget vanskeligt at opbryde bilen.

autolock nicholas thompson

Typisk opgiver tyvene hurtigt at bryde ind, da det er alt for risikabelt og chancen for at blive opdaget er alt for stor. Det vigtigste er at skalsikre bilerne, så tyvene hurtigt opgiver deres forehavende. Det vil sige at montere mekaniske låse, der går uden om bilens egen elektroniske låsesystem. Det er lidt gammeldags, men det virker. Samtidig er det meget nemmere at overbevise sit forsikringsselskab om, at der faktisk har været et indbrud. I forhold til et indbrud med de mange følgeomkostninger, er udgiften til at få varebil sikret faktisk ret lav. At få sikret en varebil med to skydedøre og en bagklap koster kun 5.000 kroner plus moms, så bare omkostningerne ved ét indbrud kan hurtigt overstige den pris det koster at sikre.”

Nicholas har ikke nogen teknisk baggrund, men kommer fra detailhandelen. Han har solgt mange forskellige ting, dog ikke dele til biler.

Jeg har tilegnet mig den tekniske viden, og så har jeg været glad for at gå over til B2B-salg. Det er en helt anden tilgang. Kunderne sætter meget stor pris på det høje serviceniveau vores virksomhed yder, for det er de, med al respekt ikke altid vant til.”

Men hvorfor så dette karriereskift? Nicholas er halvt englænder, og i England er det at sikre biler meget mere udbredt. Der er ikke samme forsikringsforhold, og det betyder at håndværkerne, ved et indbrud, hurtigt mister deres indkomst og selv skal betale alle omkostninger til reparationer af bilen.

Han og en kammerat der var inden for bilbranchen, fandt ud af at der måtte være et marked inden sikring af varebilerne, og de startede virksomheden op i 2017. Denne kammerat er senere blevet købt ud af Nicholas.

Der er i den grad et marked, og vi er vækstet meget gennem alle årene. Det skyldes også at vi nu sælger mange andre ting til varebiler. Det er som engros forhandler af det der kaldes nytteudstyr til varebilerne. Det er tagbøjler, trinbræt, sidebeskyttelser og flere andre ting. Vi havde allerede godt fat i forhandlere af varebiler, så det faldt naturligt at udvide sortimentet.”

Der er fire ansatte i selve virksomheden, men ud over det, er der stort netværk af montører der er spredt ude i landet. De er freelancere, men oplært i AutoLock. Det fungerer rigtig fint, og Nicholas har ingen planer om at tage montagen in house.

Markedsføring er der ikke mange omkostninger ved. Stort set alle kunderne kommer via anbefaling fra andre kunder.  AutoLock er markedsførende inden for deres område. I 2022 solgte de sikring til 2.200 varebiler, og det svarer til en markedsandel på over 10%.

Autolock lager

90-95% af AutoLocks salg ligger på Sjælland. Nicholas kan kun gisne om hvorfor salgsmønstret ser sådan ud, men det kan være fordi der i en længere periode har været indbrud i bilerne på Sjælland. En anden årsag kan være, at timepriserne på Sjælland er en del højere end i resten af landet.

Låsene kommer fra fire forskellige agenturer i Holland, Italien og to firmaer i England. De bliver bestilt hjem til et lager, så kunderne kan få en hurtig levering og ikke skal vente på låsene. Ordrerne bliver effektueret inden for to uger.

Det er blevet en rigtig god forretning at sikre varebiler. Der bliver tjent gode penge, så jeg er glad for at vi fik den gode ide, da vi samtidig har fået mange glade kunder. Vi har oplevet en stor vækst hvert eneste år, og jeg tror at det vil fortsætte de kommende år. I fremtiden vil det stadig være AutoLocks kerneforretning at sikre varebiler, men det kan blive svært at opnå en højere markedsandel i Danmark. Så det vil ikke være umuligt at den fortsatte vækst vil være uden for landets grænser.”

Læs mere

autolock.dk