Forandringsledelse kan være et fortærsket ord, men i virksomheder med succes er det et anerkendt ord. Det er SuperBrugsen i Otterup et klart bevis på. Her har der hersket forandring iblandet en god portion involverende lederskab.
Uddeler Jesper Hansen fortæller om hvordan SuperBrugsen i Otterup har forandret sig efter overgangen fra Kvickly og efter han tiltrådte for ca. tre år siden:
”SuperBrugsen Otterup er en stor og vidtfavnende forretning. Der er et stort sortiment inden for alle kategorier af varer, også det man i butikssproget kalder ’’nonfood’’. Det er en butik der i høj grad interesserer sig for og involverer sig i lokalsamfundet. Det har stor betydning for mig, at man giver noget tilbage til det samfund, som kunderne i dagligdagen repræsenterer. Det kan være ved forskellige arrangementer, foreninger eller sportsklubber, der har SuperBrugsens bevågenhed og får en håndsrækning til deres virke.”
Jesper er udlært i SuperBrugsen i Langeskov og har været souschef i SuperBrugsen i Odense City, men kunne efterhånden mærke, at det var på tide at få sin egen forretning.
Han blev uddeler i en lille butik, men kunne hurtigt mærke at ambitionerne var til noget større. Så allerede efter godt et års tid dukkede muligheden op i form af SuperBrugsen i Otterup.
”Her var der udfordringer med transformationen fra en Kvickly til en SuperBrugs. Det betød store nedskæringer i sortiment, ændringer i organisationen, ikke så glade medarbejdere og mange utilfredse kunder. Og her skal man huske på, at kunderne i butikken faktisk er meget loyale. Begynder de at være utilfredse eller sive, så er der noget der skal rettes op på.”
Her skulle der virkelig ske ændringer, hvis butikken igen skulle blive en succes. Både forretningsmæssigt, men i lige så høj grad i forhold til arbejdsglæde blandt medarbejderne.
Jesper tog fat i sine medarbejdere, i sine kunder og så i butiksbestyrelsen. Han ville til bunds i problemstillingerne og mente at metoden skulle være at lytte sig frem for derigennem at træffe de rigtige beslutninger.
”Efter min mening lavede man en stor fejl, da man gik fra Kvickly til SuperBrugsen. Ikke at man skiftede kæde, men mere den indskrænkning i sortimentet, der fulgte med. Her havde man ikke taget kunderne i ed. Det blev der så lavet om på inden for det første halve år, hvor jeg var uddeler. Responsen fra kundernes side var der prompte, og det kunne også hurtigt ses på omsætningen. Det betød også, at personalet ikke mødte så mange frustrationer blandt kunderne, og dermed begyndte arbejdsglæden at indfinde sig igen.”
Der kom ro på i hele organisationen, takket være en lyttende uddeler, der virkelig tog det alvorligt når kunder, personale eller butiksbestyrelsen kom med indspark.
Har alt dette så haft nogen effekt? Svaret er ja. Jesper fortæller at omsætningen de sidste tre år er øget med 12 mio. kroner, og det ses tydeligt på salgsavancen. Dette har de sidste par år også kunnet ses på bundlinjen.
På trods af meget store investeringer, blandt andet i et helt nyt bageri, der skal afskrives, er de økonomiske udsigter virkelig gode.
Med hensyn til den store millioninvestering i det nye bageri, fortæller Jesper at planerne er store for den del af forretningen. Der skal nemlig bages og leveres ud af butikken i større mængder. Det vil være til andre Brugser, Faktaer eller 365-butikkerne, så det bliver i koncernen.
”En del af planen er, at fire andre SuperBrugser skal have leveret brød og andre bagerivarer fra SuperBrugsen Otterup. Jeg forventer en omsætningsstigning fra ca. 4 mio. kroner til ca. 8 mio. kroner i bageriet. Der er også noget andet, der ulmer. Nemlig nogle ladestandere på parkeringspladsen ved butikken. Elbiler vinder jo hastigt frem, så ladestandere tæt på butikken vil være et konkurrenceparameter i fremtiden”, påpeger han.
En vaskehal står også på hans ønskeseddel, men det er en meget stor investering, så det skal lige vendes lidt længere oppe i systemet. Der er lavet en business case på sådan en vaskehal, og det ser fornuftigt ud. Men der går nok lige lidt tid, inden hallen står færdig ved SuperBrugsen.
Jesper forventer at fortsætte i butikken en rum tid endnu:
”Jeg bor tæt på, trives i lokalområdet, er glad for kunder og medarbejdere. Så hvorfor forlade alt det?”
Privat bor Jesper i Morud med sin kæreste Lisa og to små drenge.
Seneste kommentarer