Underlig overskrift vil nogen nok mene, men det er navnet på en relativt nystartet virksomhed her på Nordfyn.

Det er Ulrik Ærenlund der står bag, og han fortæller, at hans virksomhed er sat i verden for at hjælpe andre virksomheder. Så han er en form for virksomhedskonsulent, der har besluttet sig for kun at lave det han selv synes er sjovt, og noget der giver reel rådgivning til andre.

Skåret ind til benet er Gul Hund et reklamebureau, og Ulrik har været i branchen i ca. 32 år. Men det er meget andet end et reklamebureau. For eksempel hjælper han med at skaffe øget salg og dermed en øget omsætning, når han er ude at rådgive virksomhederne på det felt.

Kort fortalt hjælper jeg med at nå de mål, virksomhederne selv sætter. Markedsføring, design, grafisk arbejde og virksomhedsudvikling er nøgleord. Hvad mangler du for at nå dine mål, er det spørgsmål der altid trænger sig på, og det er her jeg går i dybden med kunden. Sammen finder vi så ud af hvad der skal gøres, og så skulle det gerne ses tydeligt på bundlinjen efter et stykke tid. Faktisk er det virksomhedernes succes, der er min drivkraft. Det er benzinen på min motor, og det er det der får mig til at elske mit arbejde.”

At lave markedsføringsplaner er også en vigtig del af Ulriks arbejde. Sammen med kunden laver han planer, der klart specificerer målgrupper, platforme og markedsføringsmidler. Især gælder det om at finde de rette markedsføringsplatforme lige fra sociale medier, aviser eller bandereklamer til at annoncere i Ældre Sagens blad.

Ulrik fortæller at han nyder at klæde sine kunder på til at sælge deres varer, uden at de behøver at lyve om deres produkter. For som han siger:

’’Produkterne skal være så gode, at du ikke behøver at lyve for at få kunderne til at købe dem. Jeg er ikke bange for at fortælle kunderne, at deres produkter ikke er gode nok. For at en virksomhed skal overleve, er den nødt til at have de varer på hylderne, som kunderne efterspørger. Desuden skal kvaliteten være som kunden forventer. Er de betingelser opfyldt, så kan jeg godt få salget i gang i virksomhederne.”

Kunderne til Gul Hund kommer faktisk mere eller mindre af sig selv. Ulrik bruger ikke mange ressourcer på egen markedsføring. Det er primært mund til mund-metoden, der henter kunderne ind til virksomheden. Ulrik har også bygget et stort netværk op gennem de mange år i branchen.

Gul Hund blev startet for ca. otte måneder siden, hvor Ulrik ellers var ansat i et stort reklamebureau i Odense. Han ville dog noget andet, og da han sad derhjemme med en lille gul hund hen over sine fødder, fødtes ideen om at skabe sin egne virksomhed. Men hvad skulle den hedde – Gul Hund selvfølgelig, det var jo nærliggende!

Den udsendte kan her meddele, at den lille gule hund ikke er så lille endda på nuværende tidspunkt.

I løbet af en aften blev gulhund.dk købt og et cpr. nummer oprettet, og så var Ulrik på dybt vand og dermed virksomhedsejer.

Ulrik er praktisk talt født og opvokset med reklame og marketing. Hans onkler var i branchen, og allerede som 11-årig var han med på arbejde og blev allerede der bidt af den branche, han senere skulle leve af.

Da Ulrik skulle i lære som grafiker i 90’erne var det meget svært at finde en læreplads, men med tilpas snuhed og frækhed lykkedes det, og han var i gang.

Han blev senere art director og havde gennem årene flere ledende stillinger, men det der drev ham, var en super service overfor kunderne. At finde ud af hvad det i virkeligheden er de har brug for, og ikke hvad nogen tror de har brug for.

“Siden starten er det kun gået den rigtige vej med kunder og indtjening, og jeg forventer det fortsætter de kommende år. Inden for en femårig periode forventer jeg, at der vil være op til fem ansatte.”

Læs mere

gulhund.dk