Mange virksomheder på Nordfyn sælger deres produkter til kunder, der ikke har deres domæne i Danmark. De sælger deres varer i nærmarkeder som Sverige, Tyskland og Norge. Men der er også dem, der er blevet globalt aktive, og som handler på flere kontinenter.
Hvor mange af de nordfynske virksomheder, der eksporterer nogle eller mange af deres produkter, er der ikke et samlet overblik over. Men her i NEET har vi kendskab til adskillige virksomheder, der har eksport i deres portefølje.
Det gælder blandt andet JUTEK, der fremstiller specialtraktorer, primært til at håndtere marker med juletræsproduktion. Traktorer, der kan køre mellem de enkelte rækker og dermed nå alle træer uden problemer. JUTEK eksporterer 80% af deres produktion, så det er noget, der i den grad hjælper på handelsbalancen. For JUTEK gælder det primært, at udlandet er et godt forretningsområde.
På JUTEK har man fra start været klar over, at hjemmemarkedet ikke ville være stort nok til de produkter, de producerer.
”Eksporten er helt afgørende for virksomheden”, siger direktør og ejer af JUTEK, Jørgen Kæhlershøj. ”Eksporten fra JUTEK går til en lang række europæiske lande samt til mange stater i både USA og Canada. Det kan godt tage tid at komme ind på disse markeder, men det er bestemt ulejligheden værd.”
I den forbindelse siger Jørgen, at der lige præcis i dag kommer en kontakt fra Østrig, han har kendt i nogle år, men som aldrig har købt noget, og skal kigge på en maskine til over en million kroner.
Noget helt specielt
Når man kan sælge sine produkter i hele verden, må man jo kunne et eller andet specielt. Her siger Jørgen, at det kan de også:
”Lige meget hvilken type traktor kunden ønsker og til hvilken opgave, så kan vi designe og producere dem. Da leveringssikkerheden og kvaliteten også er i top, rygtes det ude omkring, og så vil kunderne også handle. Det skal dog lige understreges, at der også skal et benhårdt salgsarbejde til for at komme i mål.”
Det er dog ikke kun til marker med juletræer, JUTEK producerer traktorer. Der kan laves en traktor, der passer, til mange andre afgrøder, der gror i rækker. Blandt andet i blåbærproduktionen i Californien kører der traktorer fra JUTEK rundt på markerne. Det kan også være til æbletræer, og traktorerne kan sågar anvendes i marker med asparges.
JUTEK startede i 1999, og man vidste udmærket allerede på det tidspunkt, at man ville ud over landets grænser. ”Derfor skulle virksomhedens navn kunne udtales på alle sprog”, siger Jørgen.
Jørgen er selv den, der tager rundt og sælger. På den måde sparer han rigtig mange penge på salgssalærer og provisioner, til gengæld er han så sproglig udfordret:
”Tyskerne vil tale tysk og franskmændene vil tale fransk, og det er der ikke nogen vej uden om. Derfor er der ansat en sælger i Tyskland, og vi har en sekretær på kontoret, der taler og skriver fransk. Det engelske tager jeg mig selv af. Men jeg er med hvor det sker, så der er rigtig mange rejsedage om året.”
Jørgen forklarer vigtigheden af at skabe kontakter man dyrker, en form for ambassadører, når man skal ind på nye markeder:
”Man kan møde dem mange steder, og derefter skal man holde fast i dem. Ellers er det ikke så kompliceret at komme på eksportmarkederne. Papirgangene er ikke mere end de fleste kan klare, og har man en god lokal kontakt ved siden af, så er det bare om at komme i gang. I starten er det dog vigtigt, at det er ’’far’’ selv, der tager ud på salgsrejserne. Mange vil gerne tale direkte med giraffen, indtil den nødvendige tillid mellem parterne er opnået.”
Blandt andet har JUTEKs kontakt i USA været fødselshjælper til mange salg på de kanter. Her uddyber Jørgen, at han typisk finder sine lokale kontakter på små fagmesser i de lande og stater han tager til, men at det selvfølgelig giver en masse rejseaktiviteter. Der kommer dog også henvendelser direkte til JUTEK. Det er typisk folk, der har set traktorerne i drift på YouTube og dermed fået en ide om hvad de faktisk kan. Ja, YouTube er faktisk ved at blive et vigtigt salgsmedie for JUTEK.
Jørgen blev for et par år siden kontaktet af en blåbærproducent i Californien. Han tog over og besøgte producenten, og det viste sig at denne havde 3000 mand til at passe farmen. Blåbærproducenten synes dog, at prisen for JUTEKs traktorer var for høj, så Jørgen måtte tage hjem med uforrettet sag. Lang tur for ingenting… Der gik dog kun et par måneder, hvorefter blåbærmanden bestilte tre store traktorer!!
Så en klar opfordring til andre som har en vare på hylderne, som de mangler i udlandet: Bliv eksportør. Der ligger mange penge og venter i disse markeder.
Mere om eksport
Hvis du vil vide mere om eksport, og har du lyst til at eksportere, så kontakt Ove Syberg på tlf. 2117 2101 eller pr. e-mail til os@neet.dk
JUTEK har selvfølgelig udstyret i orden, når de skal ud for at sælge deres varer på messer. Her viser Jørgen Kæhlershøj den store udstillingstrailer.
Seneste kommentarer