Ved NEET’s generalforsamling i 2020 blev der sædvanen tro kåret en ’’Årets Virksomhed’’ for året 2019. Det blev i dette tilfælde House Nordic i Søndersø, der rendte med trofæ og hæder.
Baggrunden for kåringen af House Nordic var, at de levede op til de kriterier, som NEET’s bestyrelse har opstillet. De omfatter blandt andet, at virksomheden skal være økonomisk bæredygtig, innovativ, jobskabende og i vækst. Derudover er der en række andre kriterier, og også her var House Nordic med på øverste hylde. Vil du vide mere om, hvordan bestyrelsen nominerer årets virksomhed? Få svar i videoen under artiklen.
Prisen var for året 2019, men hvordan er det så gået i 2020?
NEET’s udsendte tog på besøg hos House Nordic og fik en snak med stifter og ejer Henrik Jørgensen. Vi ville gerne følge op på virksomheden, der har haft så stor succes de foregående år.
Henrik bød velkommen i det store showroom, der både fungerer som sådan, men også danner rammen for de administrative funktioner i virksomheden. Inklusive Henriks eget skrivebord. Alt er nemlig fuldstændig åbent, så de administrative medarbejdere altid kan lade sig inspirere af de konstant skiftende opstillinger af møbler og andet boligudstyr.
Henrik er tilfreds med året der er gået, på trods af corona-krisen. Der har været fuld fart på, dog undtaget de normalt så mange forretningsrejser.
”Væksten er fortsat i virksomheden med uformindsket styrke, på trods af at corona har givet nogle udfordringer undervejs. Alt forandrer sig meget hurtigt, og det skal man jo være klar til hele tiden. Blandt andet er råvarepriser og fragtrater virkelig blevet prissat på et meget højere niveau, end vi har været vant til. Og det smitter jo af på alle elementer i værdikæden. På trods af dette har efterspørgslen været rigtig flot, og det gælder på langt de fleste markeder”, fortæller Henrik. ”Ja, House Nordic er vokset, og der er blevet solgt mere i hele perioden.”
Yderligere fortæller han, at der inden for det sidste halve år er ansat seks nye medarbejdere, samt at der er lige så mange jobopslag ude i øjeblikket. Så der er fart på:
”Lige nu er der 40 faste fuldtidsansatte og ca. 20 på deltid efter behov. Så i det sidste halve år er det virkelig gået stærkt. Med den størrelse virksomheden har fået nu, er man nødt til at kigge organisationen over for at se på, om noget skal se lidt anderledes ud i forhold til hele fundamentet. Det gælder hele supply chain-delen og også hele kvalitets set-uppet. Det skal styrkes.”
Med hensyn til den fysiske størrelse af virksomhedens faciliteter er der også kommet nogle udfordringer. Henrik peger på, at rammerne for showroom og de administrative medarbejdere faktisk er ok, og at der er plads til at udvide. Men på selve lagerdelen begynder der at mangle plads, og desuden er der den udfordring, at lageret ligger på fem forskellige lokationer. Den interne logistik bliver lidt mere omfattende, end hvis der bare var ét stort lager til rådighed.
Kigger man fire til fem år frem, mener Henrik at virksomheden vil fortsætte med at vækste med de høje rater, man ser i dag. Han ser et marked, der for hans produkter bare vil vokse.
”House Nordics varer, priser, kvalitet og hele lager set-uppet gør, at jeg er overbevist om, at fremtiden byder på vækst. Det er eksportmarkederne, der fylder mest nu. Hvor det før var hjemmemarkedet der var primært, ja så er det eksporten til hele det europæiske marked, der absolut fylder mest nu.”
Hvad er så hemmeligheden bag sådan en vækst på de relativt få år, og hvad kan Henrik pege på som det centrale i processen? Han peger på godt købmandskab som det primære:
”Det at kunne spotte de rigtige produkter til de rigtige priser, som kunderne siden efterspørger. Det at medarbejderne kan lide at være i virksomheden og har et fantastisk sammenhold, er også en væsentlig drivkraft. Har man motiverede medarbejdere, kan man drive en virksomhed rigtig langt.”
Læs mere
Seneste kommentarer