Inviterer du til rund fødselsdag uden at have styr på dato, sted, mad og hvem der skal med til festen?
Det tænker jeg ikke du gør. Du har sikkert en plan.
På samme måde bør enhver virksomhed have en plan og en strategi for, hvordan de vil nå deres mål.
En effektiv strategi er afgørende for enhver virksomheds succes. Uden en klar strategi kan virksomheden miste retning og formål, hvilket kan føre til spild af ressourcer og dårlig præstation. En strategi hjælper virksomheden med at definere sine mål og den nødvendige handling for at nå disse mål.
“En strategi fungerer alligevel ikke…“
Det har jeg hørt mere end en gang, når jeg taler med virksomheder – men mon ikke det skyldes, at grundforståelsen ikke er på plads?
Planer og strategier har jo trods alt hængt ved nogle år nu…
Der skal ikke herske tvivl: Udvikling af en strategi koster tid og ressourcer. Vi ved det, for vi bruger meget tid på det 😉
Det kræver tid og engagement fra nogle af de bedst betalte og mest erfarne mennesker i din virksomhed, fra dit advisory board eller fra din bestyrelse.
Så hvis du eller dine folk ikke er villige til at investere det, der er nødvendigt, anbefaler vi, at I gør, som I plejer – det sker der nemlig ikke noget ved. Dårlig planlægning er ofte værre end slet ingen planlægning.
Hvorfor har du brug for en strategi?
Så hvorfor har du brug for en strategi? Hvorfor bruge kostbar tid på planlægning?
Der er mange grunde. Men her er de 5, vi finder vigtigst:
- Når du har en strategi, er det nemmere at prioritere rigtigt.
Først og fremmest har du brug for en strategi, fordi den sætter retningen og fastlægger prioriteterne for din virksomhed. Strategien definerer din organisations syn på succes, og den prioriterer de aktiviteter, der gør dette syn til din virkelighed. Strategien hjælper dine medarbejdere med at vide, hvad de skal arbejde på, og hvad de skal arbejde på først.
Uden en klart defineret og kommunikeret strategi kan du meget vel opleve, at det, du prioriterer højest, ender med slet ikke at få opmærksomhed eller kun bliver behandlet overfladisk i din organisation.
- Når der er lagt en strategi, arbejder alle hen imod samme mål.
Med fraværet af en strategi risikerer du at opdage, at du har personale eller afdelinger, der arbejder efter forskellige mål eller går i forskellige retninger. Og undersøgelser viser, at medarbejdere ofte søger væk, når de er usikre på virksomhedens retning og hvad de egentlig arbejder for. Det er dyrt og i disse tider besværligt at finde nye medarbejdere og få dem klædt på til at yde optimalt i din virksomhed. Hvis du ikke bryder dig om den tanke, har du brug for en strategi.
Når du først har defineret din strategiske retning, kan du få alle i salg, marketing, administration, og produktion til at bevæge sig sammen for at nå virksomhedens mål. Specielt hvis du husker at lave en handlingsplan, så din strategi ikke står helt alene og lyser langt væk.
- Når der er lagt en strategi, bliver beslutningsprocessen enkel.
Hvis du eller dit lederteam har problemer med at sige nej til nye idéer eller mulige initiativer, har du brug for en strategi.
Hvorfor? Fordi din strategi allerede har prioriteret de aktiviteter, der er nødvendige for succes. Så slipper dit lederteam for at tage beslutningen for dig. Det er naturligvis ikke forbudt at komme med nye ideer, men de skal tilpasses strategien, så I kan holde fokus.
- Når der er lagt en strategi, er det nemmere at justere til.
Mange virksomheder har hårdtarbejdende mennesker, der knokler med områder eller dele af forretningen, der har ringe eller slet ingen effekt på den strategiske succes.
En god plan med et klart mål sikrer, at du kan besvare spørgsmålet:
“Hvordan kan vi bedst tilpasse alle ressourcer for at maksimere vores strategiske succes?”
- Når der er nedskrevet en strategi, er det nemmere at kommunikere den.
Mange ledere går rundt med en virtuel strategi spærret inde i deres hoveder. De ved, hvor de ønsker, deres organisation skal være, og hvilke nøgleaktiviteter, der skal få den derhen.
Men!
Strategien er ikke nedskrevet og ikke blevet kommunikeret klart ud i virksomheden. Derfor handler kun få, eller slet ingen, ud fra den.
Folk omkring dig kan hjælpe dig med at maksimere din forretning og succes med at komme i mål med det, du vil. Du giver dem de bedste vilkår ved at have en klart kommunikeret strategi, så dine medarbejdere, leverandører og endda kunder ved, hvor du vil hen. Og så skal man for alt i verden huske at følge den, og ikke bare have strategien hængende på væggen som en slags paroler, man alligevel ikke følger. Jeg har mere end en gang hørt medarbejdere sige ”ja, vi har godt nok en masse flotte ord hængende på væggen, men det er ikke noget vi rigtig følger”.
Sig hvad du gør og gør hvad du siger. Og tag ikke bare mit ord for det – her er et par udpluk fra de virksomheder, der har fået hjælp til strategi gennem vores kurser:
Simone H. fra en nyopstartet IVS:
”Det hjalp virkelig at arbejde med min Forretningsplan på en måde så jeg kunne være med og forstå alt. At blive tvunget til at sætte ord på hvad jeg vil og skal, hjælper mig virkelig. Nu må jeg i gang.”
Bjarne T. fra en etableret SMV:
”Godt at få opdateret vores Forretningsplan som nok egentlig aldrig har været helt komplet. Vi har faktisk nok aldrig haft en konkret plan men det har vi nu. Tak for det. Det gav ro og mange nye tanker om fremtiden.”
Strategi og forretningsplaner
I NEET får vi ofte henvendelser fra lokale virksomheder, der har brug for hjælp til strategi og konkrete planer for, hvordan man får sine strategier gjort til handling.
Og netop derfor afholder NEET kursus i Strategi og forretningsplaner med kursusleder Lars Egsvang, hvor du får nogle let anvendelige værktøjer som du kan bruge omgående.
Og du ønsker vel stadig at din virksomhed udvikler sig positivt og ikke går i stå?
Du kan stadig nå at tilmelde dig og dine medarbejdere til kurset i dag – send en mail til mig på jsb@neet.dk, så ses vi på kurset.
Seneste kommentarer