I Otterup huserer Kaffeimperiet. Eller rettere – virksomheden ligger her, men de huserer faktisk fra denne lokation i hele Vestdanmark.
Indehaver Erik Jensen og hans hustru Lene har stor passion for at levere lækre drikke med sublim service til de danske virksomheder.
”Kaffeimperiet er en B2B handelsvirksomhed, der lægger meget stor vægt på service. Vi ser vores kunder som samarbejdspartnere i stedet for traditionelle kunder. Det vigtigste er kaffe, og kaffe kræver en maskine der kan brygge den, så begge dele leverer vi helt efter kundens ønsker. Når en kunde ringer, så analyserer vi kundens behov og finder frem til den helt rigtige maskine. Vi ændrer også gerne på aftalerne, så kunden altid har den optimale løsning.”
Naturligvis yder Kaffeimperiet service til maskinerne, og så leverer de også kaffe, te, kakao, sukker, fløde, og hvad der ellers kræves for at kunderne får et helstøbt produkt. Toiletpapir og køkkenruller er også i sortimentet og leveres sammen med de øvrige produkter, for når der alligevel køres, så kan kunden lige så godt få det de står og mangler.
Kaffeimperiet har et stort udvalg af maskiner. Det kan være maskiner der benytter hele bønner og som laver en rigtig god kop kaffe. Men det tager til gengæld lang tid for maskinen at brygge en kop. Så hvis der kommer 60 mand ind til en pause på én gang, så skal man nok vælge en anden løsning. Der er mange muligheder for kunderne. De kan købe, lease eller leje kaffemaskinerne, alt efter behov.
Logistik gør hele forskellen
Kundeporteføljen spænder bredt og går lige fra den lille frisørsalon og til store produktionsvirksomheder.
”Kunderne er spredt over et meget stort geografisk område. Det gør logistik til forskellen på, om der er plus eller minus på bundlinjen. Derfor er det min primære opgave at bygge logistikken op, så ruterne er optimale. Jeg har selv stor erfaring med at færdes på landevejene og ved hvor meget tid der er at spare ved at følge den rigtige rute. Teknikerne der kører rundt i landet og servicerer maskinerne har også varer med til kunderne, så virksomhederne kun skal besøges én gang på turene.”
Der er pt. 9 medarbejdere i virksomheden, og det er der som minimum også fremover. Det startede med kun Erik og Lene, og så har der været en stille og rolig vækst, der ikke er gået stærkere end at de kunne følge med og bevare den høje service, også hos de gamle kunder.
Erik overtog forretningen, der dengang var del af en kædevirksomhed, efter sin far tilbage i 1982. I 2007 gik de ud af Cafax-kæden og blev et selvstændigt brand, og det er så Kaffeimperiet de har vækstet med.
”Konkurrencen i markedet er hård. Der er mange forskellige maskiner og mange udbydere. Men Kaffeimperiet har sin plads i markedet. Vores forretningsmodel bliver taget godt imod af kunderne, og vi tjener gode penge på vores produkt. Mange kunder vil fortsat gerne have et tæt forhold til deres leverandør og den høje grad af service og fleksibilitet, vi tilbyder. Derfor er der helt klart en fremtid for virksomheden.”
De sælger omkring 60 til 70 tons kaffe om året, og det bliver altså til en hel del kopper kaffe ude i virksomhederne.
Den grønne omstilling og cirkulær økonomi er også central for Kaffeimperiet. Stort set alle kaffemaskiner der kommer retur fra virksomhederne, bliver renoveret og sendt i omløb igen ude i andre virksomheder. Det kan gøres flere gange, og dermed gøre gavn i rigtig mange forskellige virksomheder. Det er genbrug.
Hvordan ser virksomheden så ud om 5-10 år? Erik og Lene er enige om, at der vil være en fortsat vækst med flere ansatte. Og de er også enige om, at der undervejs vil foregå et generationsskifte. Deres søn har interessen og er ved at blive kørt i stilling som arvtager. Deres datter er også involveret i virksomheden, så har hun interessen, vil hun også være en del af Kaffeimperiet på sigt.
Seneste kommentarer