I Søndersø ligger en stor afdeling af Fyns Karosseribyg A/S. Virksomheden opbygger lastbiler efter kundernes ønsker, dog i bestemte kategorier. Virksomheden har mange år på bagen og voksede på et tidspunkt ud af sine rammer på Nordfyn. Det betød, at man etablerede en afdeling tæt på motorvejen i Odense, men de nordfynske rødder er intakte.

Fyns karosseri

Virksomheden ejes og drives af Michael Krogsøe Thomsen.

Det hele startede helt tilbage i 1977, hvor Michaels far grundlagde virksomheden. Der blev vækstet hurtigt, så allerede efter fire år var der 16 mand ansat.

I 1985 fik jeg min første lønseddel fra virksomheden. Da var jeg 12 år og var startet som fejedreng. Så det er egentlig den klassiske fortælling om fejedrengen, der endte som direktør.”

I 00’erne kom Michael i lære som vognopbygger. Den virksomhed gik dog konkurs, så Michael valgte at gøre sin uddannelse færdig hos faren i Søndersø.

Efter en tur til en jysk virksomhed og en jordomrejse, i øvrigt sammen med Robin fra Skamby El, returnerede Michael til Søndersø og fik ansvar for lageret.

Han fandt hurtigt ud af, at der ikke var nogen rigtig struktur på lageret, og det skulle der gøres noget ved. Der blev lavet stregkoder på alle reservedele, lavet nye aftaler med leverandører, og alt blev lagt ind i et helt nyt computerprogram. Samtidig blev lageret flyttet til ’’nye’’ lokaler, og det hele foregik tilbage i 1998. Det blev en helt ny verden med meget hurtigere og rationelle arbejdsgange.

Fyns karosseri

Michael ændrede og styrede lageret i over tre år, men så mente hans far, at det var på tide at han overtog styringen af hele virksomheden.

Jeg er faglært, og resten er selvlært. Jeg har ingen administrativ ballast ud i det kommercielle, men er en ’’learning by doing’’ mand. Jeg har suget viden og erfaring til mig gennem årene, og jeg har formået at ansætte dygtige folk. Dem har jeg sparret med, og så har der ikke mindst været en dygtig bestyrelse bag det hele, og det har været rigtig godt.”

Årene gik med fuld fart på, og i 2008 blev det nødvendigt at bygge ud, men også at åbne en filial i Odense, så virksomheden kom tættere på den fynske motorvej. Det var en nødvendighed, både med hensyn til tilgængelighed, men også i forhold til at kunne matche konkurrenterne, siger Michael.

Under finanskrisen var ordrebogen fyldt, så i starten mærkede man ikke rigtig noget til krisen. Og på et tidspunkt var der 44 ansatte i virksomheden.

Krisen ramte dog også Fyns Karrosseribyg, og man måtte sende nogle af medarbejderne hjem, men med rettidig omhu og en god strategi lykkedes det at komme helskindet gennem krisen.

Det gik fremad igen, og Michael fortæller at de opkøbte en virksomhed i Jylland, der havde agenturet på import af kølekasser til lastbiler fra Spanien. Så fik de agenturet for import af tyske tipanordninger. Det var i 2012, og de to virksomheder blev lagt sammen og drevet parallelt med karosseridelen.

I 2016 lagde Michael begge dele sammen til én virksomhed, da det var for omfattende med to administrationer, og ønsket var mere synergi.

Michael er nu direktør for det hele, men har omgivet sig med dygtige mellemledere. Blandt andet en HR- og økonomichef, som er en kæmpe hjælp i Michaels dagligdag. I dag er der 35 ansatte, og de bliver ikke færre.

Fyns karosseri

Kunderne køber typisk en lastbil med et chassis hos en lastbilforhandler. Derefter kontakter enten kunden eller bilhuset Fyns Karosseribyg og bestiller en model, der skal bygges op. Det er jo meget forskelligt om bilen skal køre med grus og sten, om den skal køre med blomster eller noget helt tredje.

I dag er det primært kasser af forskellig art, også med køle/fryseanlæg eller kraner, der skal bygges på den ’’nøgne’’ lastbil. Det kan dog også være tip, så ladet kan vippes i forskellige retninger, uddyber Michael.

På Fyn er der ikke de store konkurrenter, men tager man hele Danmark, ja så er der da konkurrence. Markedet er dog præget af, at de fleste kunder er meget trofaste. En smule eksport er der også, og dem der er kommer typisk fra enten Norge eller Sverige.

Fremtiden ser lys ud:

Virksomheden er trimmet, der er ansat de rigtige folk på de rigtige poster, og der er ansat en rigtig god driftsleder. Jeg har også lært at give medarbejderne ansvar, så de er meget selvkørende. De tager ejerskab for opgaverne og har en rigtig fin tilgang til virksomheden.”

Mange af medarbejderne er specialiserede, og det læner sig op ad, at opgaverne også kræver mere og mere teknisk indsigt. Michael har også ansat to ingeniører, en til det tekniske og en der er dygtig til at styre projekterne igennem.

Der er store muligheder for yderligere vækst, og de har fået et skriv fra Entrepreneur of the Year, hvilket betyder at de har vækstet mere end 15% sidste år, fortæller han.

Så det er en optimistisk Michael, der sidder over for undertegnede.

Læs mere

fyns-karosseribyg.dk