SuperBrugsen i Søndersø og møbelhuset House Nordic, ligeledes fra Søndersø, har indgået et strategisk samarbejde. House Nordic har simpelthen lavet en lille udstilling af nogle af deres møbler og anden boligindretning lige inden for indgangen til supermarkedet. Da hele House Nordics sortiment naturligvis ikke kan finde plads i SuperBrugsen, er der kataloger med hele sortimentet, da alle varer kan købes gennem SuperBrugsen.
Men hvordan opstod ideen til sådant et anderledes samarbejde? Den udsendte har sat salgsleder Helle Brunse og uddeler Michael Bjerg fra SuperBrugsen stævne for at høre historien om denne ide.
Ideen er Helles. Hun havde været på besøg hos House Nordic, og Michael havde også haft kontakt til Henrik Jørgensen fra House Nordic gennem Søndersø Handelsstands- og Håndværkerforening. Helle fortalte Michael om sin ide, og de tog sammen til Henrik for at konkretisere ideen.
”Det blev sat i værk, og det er lokalt samarbejde version 2.0. Version 1.0 var at tage lokale fødevarer ind til kunderne. og nu er det så møbler, der er blevet det næste,” siger Michael Bjerg.
Helle uddyber og fortæller, at det der understøttede hendes ide yderligere, var de priser House Nordics møbler kunne sættes til i udsalg. Det er et prisleje, hvor familien Danmark kan være med og dermed få nogle spændende ting ind i stuerne.
”Når varer er ’’lokale’’, så går det lidt lettere med salget,” siger Michael Bjerg.
Her indskyder Helle, at Henrik Jørgensen har også fra start synes det er en god ide med det lokale. Dette på trods af, med al respekt, at dette er et lille salgssted i forhold til de øvrige aftagere af hans varer.
”Selvfølgelig skal sådant et sortiment i SuperBrugsen lige løbes i gang salgsmæssigt, men mange af de små pynteting sælger allerede rigtig godt,” siger Helle Brunse.
Nye samarbejdspartnere
På spørgsmålet om Helle og Michael kan anbefale andre detailbutikker at kigge efter samarbejdspartnere, svarer Michael at ideen er god, men der er også visse udfordringer. Blandt andet har næsten alle butikker udnyttet al plads, og så skal der skabes ny plads til de varer, som kommer fra en anden butik. Michael lægger også stor vægt på, at de enkelte butikker i høj grad forsøger at hjælpe hinanden.
Michael lægger også vægt på det gode samarbejde, der har været med House Nordic i hele processen.
Så en opfordring herfra til andre detailbutikker: Undersøg muligheden for at øge jeres salgsareal ved samarbejde med andre handlende.
Seneste kommentarer