Der findes næppe nogen turistorganisation i Danmark, der ikke diskuterer, hvordan sæsonen kan gøres længere, så detailhandlen og restaurationslivet også har gode omsætningstal i den såkaldte skuldersæson.
Den diskussion foregår også i Nordfyns Erhverv og Turisme. Et initiativ blev igangsat i starten af 2018, nemlig fokus på busturisme. Det er et satsningsområde med lang indflyvning, men allerede i år to har satsningen givet pote. Nordfyns Erhverv og Turisme har håndteret over 50 busser for 2019, hvortil skal lægges de busselskaber og foreninger der selv arrangerer deres ture til Nordfyn.
Salgschef Jette Kærgaard har ansvaret: ”Over 50 busser allerede i år to er rigtigt godt. De kommer til Nordfyn udenfor højsæsonen. Således havde vi i år første bus 30. april, og sidste aftale, der for nuværende er på plads, er den 14. oktober. Der er både endags-ture og ture med overnatning, og vi hjælper gerne med det hele.”
Satsningen er mangesidet. Dels har VisitNordfyn.dk et underpunkt, der hjælper arrangører af busrejser. Det er med forslag til færdige programmer og med helt lavpraktiske oplysninger om busholdepladser, toiletmuligheder, osv. Men først og fremmest foregår det via en direkte salgsaktivitet, både rent råt kanvassalg, men også via besøg på messer i ind- og udland.
Indehaver af Sørens Rejser Lars Hansen fortæller: ”Fyn er fin, og vi har mange rejser til Fyn. Men vi må være ærlige og sige, at vi primært har bevæget os til det sydfynske. Men så fik vi en henvendelse fra Jette og var en tur på Nordfyn, og vi må sige at tilbuddet om Nordfyn er blevet modtaget meget godt af vores gæster.”
Sørens Rejser med 40 år på bagen er én af de større rejseoperatører i Danmark med 20.000 gæster om året (det er mange busser, red.) og sender i 2019 15 busser til Nordfyn. Sørens Rejser ligger i Kjellerup, og i Kristianstad i Sverige ligger ”Kristianstad Buss”. Selskabet, der har en 3-cifret million-omsætning, ”fandt” Nordfyn på Ferie- og Fritidsmessen i Odense.
Jette Kærgaard: ”Vi var lige blevet færdige med at bygge messen op og klokken var kun lige 09:05. Så gik der en herre og kiggede på vores bannere/rolls-up. Det var Sune Håkansson, indehaver af Kristianstad Buss. Vi udvekslede visitkort, og jeg fulgte op. Sune har efterfølgende været på besøg på Nordfyn, og jeg er sikker på, at vi kommer til at se svenske busser på Nordfyn. De er lidt ramt af den svage svenske krone, men det at vi, udover bespisning og evt. overnatning, kan give dem nogle små autentiske oplevelser, der er gratis eller ikke for dyre, gør Nordfyn attraktiv.”
Mange er faldet for at spise på hyggelige Bogense Hotel, og her siger Benedikte Caspersen:
”Jamen, det er udelukkende en positiv oplevelse med de mange busgæster. Forretningsmæssigt er det en fordel, at vi nøjagtigt ved, hvor mange der kommer, og hvad de skal have at spise. Men herudover er det også glade mennesker, og vi kan virkelig mærke, at de snakker positivt om Nordfyn. Mon ikke de også gør det, når de kommer hjem?”
Vi lader salgschef Jette Kærgaard få det sidste ord:
”Vi er allerede nået langt, men der er et kæmpe uforløst potentiale. Med det gode samarbejde vi har på Nordfyn, herunder med et stærkt lokalt guidekorps, og med de kontakter, vi har ved turistaktørerne også i området udenfor Nordfyn, står vi stærkt. Det er ressourcekrævende med alle detaljerne, der skal planlægges, men vi mener det er indsatsen værd, ikke mindst fordi det giver værdi – også i skuldersæsonen.
Seneste kommentarer